Filmy festiwalu 2016

.


Ginący świat / Racing Extinction

reżyseria Louie Psihoyos / USA / 2015 / 95 min

.

"Blisko połowa gatunków zwierząt na Ziemi zagrożona jest dziś wymarciem. W tym my sami. Naukowcy są przekonani, że dzień zagłady nadchodzi i biją na alarm, podejmując wyścig z czasem, aby zatrzymać masowe wymieranie fauny i flory. Zdobywca Oscara® za film „Zatoka delfinów”, były fotograf National Geographic, Louie Psihoyos postanawia aktywnie przyłączyć się do tego działania. Przedstawia spektakularny, hipnotyczny i niezwykle przekonywujący obraz życia na Ziemi, który w rzeczywistości okazuje się filmowym wezwaniem do podjęcia kroków przeciwko całkowitemu zniszczeniu naszej planety. Wykorzystując najnowszą technologię, Psihoyos pokazuje, że rozprzestrzenianie się homo sapiens spowodowało największe wymieranie gatunków od czasu zagłady dinozaurów. Jego zdaniem przeludnienie, globalizacja i przemysł hodowlany to główne przyczyny tego zjawiska. W filmie obserwujemy nielegalny handel dzikimi zwierzętami, w tym mięsem wieloryba serwowanym w restauracjach w Stanach Zjednoczonych, a także płetwami rekina i mantami, z których produkowane są tradycyjne chińskie leki. Śledzimy wysiłki na rzecz wpisania mant na listę gatunków chronionych, co mogłoby powstrzymać miejscową ludność Azji od zabijania tych zwierząt w celu zaspokojenia rosnącego na nie popytu w Chinach. Poznajemy powody wyginięcia zamieszkujących rzekę Jangcy delfinów baiji, polnego wróbla na Florydzie czy nadrzewnej żaby, której przodkowie żyli jeszcze przed wyginięciem dinozaurów. Okazuje się, że globalne ocieplenie wcale nie jest głównym sprawcą masowej zagłady. Jesteśmy w stanie przystosować się do zmian temperatury, pogody, składu powietrza czy atmosfery. Gorzej z nadmierną ilością metanu pochodzącego z hodowli bydła i uciekającego z zamarzniętych zbiorników w Arktyce. Poważny problem stanowi również zakwaszenie oceanów, skutkujące zniszczeniem korali oraz degradacja ekosystemów morskich i przybrzeżnych w wyniku działania węglanu wapnia. Spektakularny pod względem wizualnym film wsparli nie tylko naukowcy, ale również Tesla Motors, która wypożyczyła filmowcom samochód Tesla Model S, wyposażony w projektor o specjalnym świetlnym systemie z elektro-luminescencyjnymi kolorami, inspirowanymi bioluminescencyjnymi organizmami oraz bioakustyką, opartą na dźwiękach zwierząt zagrożonych wymarciem. Za jego pomocą na budynkach użyteczności publicznej – w tym zakładach Shella, na Wall Street, siedzibie ONZ, Empire State Building i w Watykanie – wyświetlano obrazy wymarłych lub zagrożonych wymarciem gatunków zwierząt. Towarzysząca filmowi kampania społeczna miała na celu podniesienie świadomości na temat zbliżającego się zagrożenia, a także zachęcenie ludzi do zmiany dotychczasowych nawyków. A wszystko po to, aby skłonić nas do zastanowienia się nad losem naszej planety i żyjącej na niej fauny i flory. Jesteśmy jedynymi organizmami, które mogą powstrzymać nadciągającą katastrofę. Czy uda nam się sprostać temu wyzwaniu?"

[opis Aginst Gravity]


Nurkowanie w nieznane / Diving Into the Unknown

reżyseria Juan Reina / Finlandia, Norwegia, 2016 / 82 min

.

"Czy byłbyś w stanie poświęcić życie dla realizacji swojej pasji? Grupa zaprzyjaźnionych fińskich nurków postanowiła pobić rekord świata w najdłuższym nurkowaniu w jaskiniach. 6 lutego 2014 roku podczas nurkowania w jaskini Plura w Plurdalen w północnej Norwegii, 130 metrów pod wodą zdarzył się tragiczny w skutkach wypadek. Dwaj nurkowie zginęli, trójce udało się cudownie uratować. I choć wypadek zdewastował ich psychikę, to nie zniechęcił ich do nurkowania. Gdy z powodu zbyt wysokiego zagrożenia i ryzyka oficjalna akcja ratunkowa została odwołana przez norweskie i brytyjskie władze, ocaleli nurkowie postanowili na własną rękę wydobyć z wody ciała kolegów i zabrać je w ostatnią podróż do domu. Musieli działać potajemnie, bo norweska policja zamknęła wejście do jaskini. Film jest nie tylko poruszającą i pełną napięcia opowieścią o nurkowaniu i zagrażającej życiu akcji, lecz również o bezwarunkowej głębokiej przyjaźni, która trwa pomimo utraty życia. Każdy z członków tego zespołu posiadał wieloletnie doświadczenie w eksplorowaniu niebezpiecznych jaskiń głębinowych, ale tym razem musiał zmierzyć się nie tylko z sobą samym, ale i z nieznanym. Aby przeżyć, nurkowie musieli bezwzględnie polegać na sobie. Wysiłek fizyczny, jakiego wymagała od nich misja okazał się niczym w porównaniu z psychologicznym ciężarem, jaki na nich ciążył. Zespół ratunkowy składał się z 25 osób: 14 Finów i 11 Norwegów, z których każdy miał do spełnienia konkretną rolę. Wśród Finów byli głównie ludzie, którzy dobrze znali ofiary wypadku. Aby uniknąć rozgłosu, który mógł im przeszkodzić w realizacji misji, podzielili się na grupy i przybyli do Norwegii w różnych odstępach czasu. Film portretuje ich akcję od początku do końca. Wykorzystuje archiwalny materiał, zarejestrowany w dniu wypadku (nakręcony przez reżysera z myślą o filmie, który miał dokumentować pobicie rekordu świata w nurkowaniu w jaskiniach głębinowych) oraz ujęcia z wielu kamer, umieszczonych nad i głęboko pod wodą. Dzięki temu film zachwyca pod względem wizualnym, oferując zapierające dech w piersiach obrazy norweskich krajobrazów i podwodnych skalistych jaskiń, zbudowanych z sieci wąskich przejść, w których temperatura wody nie przekracza 4 stopni Celsjusza. Oglądając te niezwykłe ujęcia nietrudno zrozumieć, dlaczego nurkowanie okazuje się dla wielu ludzi sensem życia.

[opis Aginst Gravity]


Święta krowa / Holy Cow

reżyseria Imam Hasanow / Azerbejdżan, Niemcy, Rumunia, Katar / 2016 / 77 min

.

"W pewnej małej górzystej wiosce Lahıc w Azerbejdżanie mieszka Tapdyg, który postanowił zrewolucjonizować życie swoje i lokalnej społeczności. Ma zamiar sprowadzić do wioski europejską krowę i nazwać ją Madona, a wszystko po to, aby poprawić byt swojej rodziny. Jest przekonany, że europejska krowa produkuje więcej mleka niż te lokalne krowy, które do tej pory hodował. Aby zrealizować swój plan, musi zaoszczędzić sporo pieniędzy, brakującą resztę pożyczyć od znajomych, ale przede wszystkim uzyskać pozwolenie od lokalnej starszyzny. Wszyscy są przeciwni jego pomysłowi – w tym jego żona Vafa, która błaga go, aby zmienił zdanie – autochtoni uważają, że jakikolwiek element obcości negatywnie wpłynie na ich wioskę. Podejrzewają, że tak dziwne i nieznane stworzenie, jakim jest dla nich europejska krowa, nie przeżyje w panujących na wsi warunkach. Boją się też, że jej mleko jest zatrute chemikaliami. Ale Tapdyg jest gotowy zaryzykować i spróbować zmienić konserwatywną mentalność wioski. Wie, że otwartość i tolerancyjność wobec nowości to jedyna szansa na rozwój. Opór, jaki stawiają mieszkańcy go nie zniechęca. Wiesza zdjęcie krowy na ścianie, zaczyna budować oborę i ostatecznie kupuje Madonę. Okazuje się, że krowa jest w ciąży. Jego akt odwagi przenosi się na innych mieszkańców wioski, bo w życiu spełnić się mogą nawet najbardziej absurdalne i z pozoru nierealne marzenia. Film opowiada jednak nie tylko o potrzebie marzeń i możliwościach ich realizacji. Pokazuje również, jak indywidualna postawa człowieka może przezwyciężyć, a nawet zmienić, ugruntowany już społeczny porządek. Portretuje postawę jednostki-indywidualisty, która poprzez upór potrafi dokonać czegoś wielkiego nawet, gdy dotyczy to mieszkańców małej wioski w Azerbejdżanie."

[opis Aginst Gravity]



dolny slask_sponsor1



"Podróżować znaczy żyć. A w każdym razie żyć podwójnie, potrójnie, wielokrotnie." - Andrzej Stasiuk